Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości Hapag-Lloyd wykorzysta roboty do malowania statków

opublikowano: 10.07.2019
autor: ew/World Maritime News

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Niemieckie przedsiębiorstwo logistyczne Hapag-Lloyd ujawniło, że testuje roboty do malowania statków. Dzięki nim, w przyszłości ma poprawić się jakość powłok ochronnych w stosunku do aplikowanych ręcznie a czas dokowania ulec skróceniu.

W stoczniach w Hamburgu, Marsylii, a ostatnio w Singapurze, firma przetestowała na swoich statkach Hull Treatment Carrier (HTC) czyli zautomatyzowany system służący do punktowej naprawy i pełnej konserwacji całego kadłuba za pomocą narzędzi do obróbki strumieniowej.

Jak wyjaśniono, system austriackiego producenta Palfinger składa się z kilku robotów, które poruszają się wzdłuż burty statku znajdującego się w suchym doku. Ich zadaniem jest usunięcie starych warstw farby z kadłuba przy bardzo wysokim ciśnieniu wody, a następnie równomierne nałożenie nowej powłoki farby.

Głowice obróbkowe systemu mogą pomalować do 77 procent z około 9300 metrów kwadratowych powierzchni na statek. Personel stoczni aplikuje farbę ręcznie jedynie na gruszce dziobowej, w rejonach kadłuba pod stępkami przeciwprzechyłowymi i na płaskiej części dna statku.

HTC może nakładać około 600 do 800 metrów kwadratowych farby na godzinę, co oznacza, że na nałożenie jednej warstwy farby potrzeba jedynie ​​kilku godzin.

Jak zapewnia Hapag-Lloyd, dzięki robotom, w zapomnienie odejdą takie problemy jak odpryskiwanie farby, nieekonomiczne zużucie czy nierówności. 

Jan-Evan Lütje, inżynier budownictwa okrętowego w Hapag-Lloyd's Technical Fleet Management dodaje: "Dzięki zrobotyzowaniu malowania statków, ograniczamy negatywny wpływ na środowisko a wskaźniki wydajności wskazują, że gładsza powierzchnia skutkuje zarówno mniejszym zużyciem paliwa na początku, jak i większą odpornością na zabrudzenia przez całe 60 miesięcy".


powrót do listy
Pełna wersja strony