Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości Rekordowy masowiec w Porcie Gdynia. Przypłynął z ponad 111 tys. t węgla z Australii (foto, wideo)

opublikowano: 11.06.2019
autor: pc

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Rekordowy masowiec w Porcie Gdynia w kategorii „single load”. Mineral China, bo o nim mowa, w minioną środę zawinął do HES Gdynia Bulk Terminal z Australii z ładunkiem ponad 111 tys. t węgla. Obecnie przy Nabrzeżu Holenderskim trwa rozładunek tego surowca.

Mineral China przywiózł do HES Gdynia Bulk Terminal 111 016 t australijskiego węgla koksującego. Statek wyładowywany jest za pomocą żurawi chwytakowo-hakowych. Dzięki doświadczeniu pracowników terminalu operacja przebiega szybko i z zachowaniem wszystkich wymaganych norm.

Rekordowa jednostka w kategorii „single load” ma 288,88 m długości, 45 m szerokości, 171 128 t nośności oraz 88 292 GT. Zbudowany w 2003 r. statek pływa pod belgijską banderą.

Jak podała Polska Agencja Prasowa, w ubiegłym roku do Polski sprowadzono z zagranicy rekordową ilość ok. 19,7 mln t węgla – w  imporcie dominował węgiel energetyczny z Rosji, którego – jak informował niedawno resort energii – przywieziono w 2018 r. niespełna 13,5 mln t.

– Ten wygenerowany import w dużej mierze dotyczył rynku spekulacyjnego (...). Można powiedzieć, że dziś na rynku jest co najmniej o 8 mln t za dużo węgla importowanego versus to, co – wedle mojej wiedzy – zostało podpisane i sfinalizowane z odbiorcami przez podmioty na rynku polskim – powiedział, cytowany przez PAP, wiceprezes katowickiego Węglokoksu Tomasz Heryszek podczas poświęconej górnictwu debaty w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Charakteryzując polski rynek węgla energetycznego, wiceprezes Węglokoksu wyliczał, że bilans krajowej produkcji, importu i eksportu tego surowca świadczy o w miarę stabilnym zapotrzebowaniu w ostatnich latach, rzędu 65 mln t węgla, z miejscem na ok. 5-8 mln t surowca z importu, podczas gdy ubiegłoroczny import węgla energetycznego przekroczył 16 mln t – poinformowała PAP.

Heryszek ocenił, cytowany przez PAP, że jeżeli tegoroczna polska produkcja węgla energetycznego utrzyma się na zbliżonym do ubiegłorocznego poziomie ok. 51 mln t, to – biorąc pod uwagę także obecny poziom zapasów węgla – w tym i kolejnych latach można będzie mówić o uzasadnionym imporcie rzędu 5-8 mln t.

W pierwszym kwartale – jak ocenił wiceprezes Węglokoksu, cytowany przez PAP – polskie kopalnie wyprodukowały ok. 14,5-15,5 mln t węgla, w tym ok. 12,5 mln t węgla energetycznego. Obecny poziom zapasów tego surowca to ok. 2-2,5 mln t wobec ok. 13,5 mln t w rekordowym pod tym względem 2015 roku – poinformowała PAP.

W europejskich portach rosną zapasy węgla, które są już ok. 45 proc. większe od średniego poziomu z lat 2015-2018. – Na przestrzeni maja wzrosły one o około 400 tys. t i osiągnęły poziom 7,1 mln t. Jednocześnie znalazły się na najwyższym poziomie od początku kwietnia – wskazują analitycy katowickiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu, cytowani przez PAP.

HES Gdynia Bulk Terminal, czyli dawny MTMG  – Morski Terminal Masowy Gdynia, pełni w Porcie Gdynia rolę terminalu uniwersalnego, świadcząc przez 24h na dobę usługi przeładunkowe, składowania i sortowania suchych ładunków masowych, takich jak: węgiel, koks, ruda, zboża, pasze, biomasa, cukier, minerały kruszywa, nawozy, jak również przeładunku płynnych ładunków masowych (w tym chemikaliów klas 3, 6, 8 i 9 wg kodu IMDG) oraz ropy i przetworów naftowych. HES Gdynia Bulk Terminal usytuowany jest przy głównym wejściu do portu gdyńskiego i posiada doskonałe połączenie z systemem komunikacji drogowej, jak i kolejowej.


Zobacz także w katalogu firm:

Olbrzymi masowiec w Porcie Gdynia. Padł rekord:

powrót do listy
Pełna wersja strony