Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości PŻM chce uczestniczyć w dostawach do Terminalu LNG w Świnoujściu

opublikowano: 13.08.2019
autor: pc/PAP

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Polska Żegluga Morska chce uczestniczyć w dostawach LNG do Świnoujścia – powiedział Radiu Szczecin Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Zapewnił, że polski armator jest gotowy, by pozyskać gazowce w ramach czarterowania. Obecnie trwają analizy rynku oraz zawierane są umowy na transport skroplonego gazu ziemnego.

– Niebawem wystąpimy do PGNiG ze swoją ofertą. Jesteśmy przekonani, że będziemy partycypować w tych dostawach. Oczywiście wiąże się to z formalnościami wynikającymi z tytułu umów na dostawę, ale mamy nadzieję, że przy takim silnym ośrodku, przy takich dużych transportach, jest to duża szansa – poinformował Radio Szczecin Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Terminal w Świnoujściu, spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie, ma najwyższy poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje obecnie Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln m3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.

Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowane zostaną trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. m3 wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld m3. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.

W marcu KE zatwierdziła, zgodnie z zasadami UE dotyczącymi pomocy państwa, polskie plany zwiększenia zdolności regazyfikacyjnych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 do 7,5 mld metrów sześciennych rocznie, a także rozwój dodatkowych funkcji gazoportu. Spółka Polskie LNG otrzyma 553 mln zł (128 mln euro) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, którego jednym z priorytetów jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego.

Pod koniec lipca tego roku PGNiG odebrało w terminalu w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Metanowiec Oak Spirit przywiózł 65 tys. m sześc. LNG, co po regazyfikacji dało 95 mln m sześc. gazu.

Jak informowało PGNiG w komunikacie, umowa z Cheniere Energy Inc. na dostawy do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu została zawarta na 24 lata. Dostawy LNG będą w ilości: w latach 2019-2022 ok. 0,73 mld m sześc. gazu po regazyfikacji łącznie w całym okresie; w latach 2023-2042 ok. 39 mld m sześc. gazu po regazyfikacji łącznie w całym okresie, tj. ok. 1,95 mld m sześc. gazu po regazyfikacji rocznie.

Dostawy będą realizowane w formule Delivery Ex-Ship. Podstawowymi terminalami załadunkowymi dla dostaw od Cheniere będą terminale skraplające Sabine Pass w Luizjanie oraz Corpus Christi w Teksasie, USA.


Zobacz także w katalogu firm:

powrót do listy
Pełna wersja strony