pc
Montex Sipyard przekazał zautomatyzowany hybrydowy prom dla Norwegów. Częściowo wyposażona jednostka o numerze budowy NB 390 powstała w Gdańsku dla stoczni Myklebust Verft z grupy Kleven, która dokończy jej budowę. Prom zamówił norweski przewoźnik FosenNamsos Sjø. Jednostka od stycznia 2019 r. będzie obsługiwała połączenie Flakk-Rørvik.
Prom otrzyma imię Lagatun. Jak informuje FosenNamsos Sjø, nazwa ta nawiązuje do poprzednich statków o tym samym imieniu, które pływały między norweskimi fiordami. Ma być połączeniem tradycji z nowoczesnymi rozwiązaniami, jakie zostaną zastosowane na nowej jednostce.
MF Lagatun o napędzie dieslowo-elektrycznym będzie zasilany bateriami Siemensa. Czas ładowania to zaledwie 5 minut. Dzięki specjalnie opracowanej budowie kadłuba, wysokowydajnym systemom ogrzewania i wentylacji oraz automatycznemu cumowaniu prom będzie zużywał ponad 70% mniej energii w porównaniu do podobnych jednostek napędzanych tradycyjnym paliwem. Statek będzie także zautomatyzowany. Rola załogi zostanie ograniczona do minimum, a kapitan przejmie kontrolę nad promem tylko podczas cumowania oraz wyjścia z portu. Rolls-Royce Automatic Crossing System będzie natomiast odpowiadał za przyspieszanie, kontrolę trasy oraz prędkość. Gdyby kapitan nie był w stanie sprawować nadzoru nad jednostką, system automatycznej kontroli doprowadzi do jej zatrzymania.
Nowoczesny prom ma 107,70 m długości, 16,8 m szerokości, 5,50 m wysokości bocznej, 4 m zanurzenia oraz 3 850 GT. Na jego pokładzie zmieści się 130 samochodów oraz 399 pasażerów, dla których zaprojektowano przestronne wnętrza. Statek powstaje pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL. Za projekt MM 101 FE EL odpowiedzialne jest norweskie biuro projektowe Multi Maritime.
MF Lagatun ma być gotowy jesienią. FosenNamsos Sjø zamówił łącznie dwie takie jednostki. Bliźniaczy statek MF Munken, który także wykonuje Montex Shipyard, zostanie przekazany jeszcze w tym roku.
Flakk-Rørvik to ważne połączenie dla Norwegów. Co roku na tej trasie wykonywanych jest ponad 15 000 kursów w obie strony.
Montex Shipyard zajmuje się budową jednostek pływających i elementów konstrukcji morskich, montażem i wykonywaniem konstrukcji stalowych, pracami elektro-montażowymi i hydrotechnicznymi, a także tworzeniem konstrukcji offshorowych (elementów wież wiatrowych). Obecnie współpracuje m.in. ze stoczniami CRIST, Remontowa oraz z partnerami z Norwegii, Niemiec, Szwecji i Holandii, takimi jak: Kleven Maritime AS, Simek AS oraz Bodewes.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek