Jerzy Gontarz/Smartlink
Fundusze Europejskie umożliwiają przedsiębiorcom nawiązywanie współpracy z uczelniami i opracowywanie innowacyjnych rozwiązań.
28 września 2018 r. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, który zarządza Regionalnym Programem Operacyjnym (RPOWZ), ogłosił nabór na dofinansowanie małych projektów badawczo-rozwojowych (B+R)
Czy warto poszukiwać takiej współpracy? – Zasoby wiedzy wewnątrz każdej firmy są ograniczone. Natomiast jeśli skorzystamy z zasobów zewnętrznych, to dajemy sobie szansę na pokonanie własnych ograniczeń. Wykorzystanie potencjału jednostki naukowej do prac badawczo-rozwojowych powinno być najważniejszą motywacją w ubieganiu się o tego typu dotacje – przekonuje Arkadiusz Świech, kierownik działu handlowego spółki Finomar, która w ubiegłym roku zrealizowała mały projekt B+R przy współpracy z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym.
Także współpraca firmy FOSFAN SA z wykonawcą usługi B+R – Akademią Morską –przyniosła konkretny efekt. – Przy okazji wymieniliśmy się doświadczeniami: my poznaliśmy bardziej podejście teoretyków, Akademia Morska zdobyła perspektywę praktyków. Myślę, że obie strony mogą być zadowolone z rezultatów tej współpracy – uważa Rafał Kot, dyrektor ds. produkcji i rozwoju w firmie FOSFAN.
Obie firmy pokazały, że można osiągnąć więcej, odwołując się do potencjału naukowców.
Innowacje w stoczni
W tym przemyśle wprowadzanie innowacji ma duży wpływ na konkurencyjność firmy. Finomar skorzystał ze wsparcia z RPO WZ na mały projekt badawczy, by poprawić jakość kontroli wymiarowej i jej wykorzystania w procesie produkcji kadłubów okrętowych.
Statek ładny i dzielny
Jakie są dodatkowe korzyści z wdrożenia systemu? – Wysyłamy rynkowi sygnał, że budujemy statki ładniejsze niż 2-3 lata temu. Oprócz tego, że statek będzie dobrze spełniał swoją funkcję techniczną, to będzie się podobał armatorowi i jego klientom. Sprzedawanie „ładnych statków” zapewnia na przyszłość kolejne kontrakty. Może nie jest to twarde, weryfikowalne kryterium, ale za to najtrudniejsze do spełnienia – przekonuje Arkadiusz Świech.
Z kolei Michał Gołębiowski patrzy na to bardziej technicznie: – Kryterium „statek ładny” należy odnosić nie tylko do części nadbudówki i poszycia wystającego ponad linię wody. O tym, że statek jest „ładny”, decyduje precyzja jego wykonania. A ta jest szczególnie ważna w odniesieniu do części podwodnej kadłuba – pofalowania i odkształcenia mają duży wpływ na dzielność statku, czyli na jego osiągi. Jeżeli burta jest pofalowana, stwarza większy opór. Nieprecyzyjne wykonanie kadłuba negatywnie wpływałoby na tor poruszania się statku, jego prędkość i zużycie paliwa. System kontroli wymiarowej zapobiega również takim błędom – wyjaśnia.
Finomar dobrze się odnajduje na rynku małych i średnich statków, liczących od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów długości. Nie rezygnuje z dalszego wprowadzania innowacji.
Baza większych możliwości
Ze wsparcia na mały projekt B+R skorzystała także spółka FOSFAN SA, producent nawozów rolniczych i ogrodniczych. Obok działalności produkcyjnej świadczy usługi przeładunkowe chemikaliów sypkich oraz płynnych.
Tej drugiej części działalności dotyczył projekt badawczo-rozwojowy, który polegał na opracowaniu koncepcji rozbudowy bazy do przeładunku płynnych produktów chemicznych. – Rozbudowa pozwoliłaby osiągnąć pułap nawet 750 tys. ton rocznie, co zwiększyłoby nasze możliwości przeładunkowe – wyjaśnia Rafał Kot dyrektor ds. produkcji i rozwoju w firmie FOSFAN.
Polubili B+R
Spółka zachęcona pozytywnymi doświadczeniami poszła o krok dalej. Drugi, większy projekt B+R zakończy się w 2019 r. Wdrożenie nowej technologii pozwoli na wprowadzenie do produkcji i sprzedaży nowej, innowacyjnej gamy wysokoazotowych produktów.
Dotacje na badania
Z dotacji do 100 tys. zł w ramach RPOWZ mogą skorzystać wszyscy przedsiębiorcy. Uzyskają oni zwrot do 85% kosztów zakupu usługi badawczo-rozwojowej związanej z opracowaniem lub przetestowaniem nowego bądź ulepszonego produktu, wyrobu, usługi, technologii produkcji czy projektu wzorniczego.
Usługę taką może wykonać np. jednostka naukowa czy centrum transferu technologii.
Projekty muszą być realizowane w ramach inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego oraz branż z nimi powiązanych. Szczegóły na www.rpo.wzp.pl w zakładce nabory wniosków lub pod telefonem: 91-44-11-100.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Rosyjski myśliwiec runął do morza koło Krymu. Maszynę mogli omyłkowo zestrzelić Rosjanie
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia