Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości Gdański latarniowiec został podniesiony z dna basenu stoczniowego (foto, wideo)

opublikowano: 06.12.2018
autor: pc

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Gdański latarniowiec już na powierzchni. Zatopiony statek po prawie 10 latach został podniesiony z dna stoczniowego basenu. Operacja zakończyła się w czwartek.

Obecnie latarniowiec jest już na nabrzeżu. Z wody wyciągnął go dźwig Maja. Operacja ta nie była łatwa, szczególnie, że stoczni Safe, która się jej podjęła, zależało, by wydobyć jednostkę w całości. Latarniowiec został podniesiony, ponieważ stocznia Safe została do tego zobligowana przez właściciela terenu i wywiązała się z zadania.

Latarniowiec przypłynął na remont do Gdańska z Danii w 2006 r. Zatonął 3 lata później – zawiodły urządzenia techniczne i jednostka poszła na dno. Pierwsza próba jego podniesienia zakończyła się niepowodzeniem, podobnie jak następne. Statek przewrócony na jedną z burt przeleżał w stoczniowym basenie do 2016 r. Wtedy udało się go podnieść do pozycji pionowej, mimo to statek nadal pozostał w wodzie. Aż do teraz.

Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe, przeprowadzone zostaną oględziny i inwentaryzacja techniczna latarniowca.

– Sprawdzimy, dlaczego nie udało się go wcześniej wydobyć i co można z nim zrobić. Zapewniam, że pozostanie w całości, parę wyzwań jeszcze przed nami – mówi Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe.

Latarniowiec naprawdę nazywa się „Motorfyrskib No II”. Został zbudowany w 1916 r. i pełnił służbę pływającego znaku żeglugowego na Morzu Północnym. Jednostka ma 36,9 m długości, 6,82 m szerokości i do 3,45 m zanurzenia. W latach 1917-1969 statek nosił różne nazwy. W 1978 r., już jako „Motorfyrskib No II”, został sprzedany klubowi żeglarskiemu i stał się statkiem klubowym. W roku 1985 jednostkę kupił Arp Hansen, przekształcił ją w pływającą restaurację i zakotwiczył w Kopenhadze. Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku latarniowiec zmienił właściciela, jednak nadal pozostał pływającą restauracją. Funkcję tę pełnił do momentu zatonięcia w Gdańsku.

Latarniowiec „Motorfyrskib No II”
Długość: 36,9 m
Szerokość: 6,82 m
Zanurzenie: 3,45/3,25 m
Wyporność : 342 t
Wysokość masztu: 11 m
Zasięg światła: 11 mil morskich


Podnoszenie latarniowca z dna basenu stoczniowego w Gdańsku:

powrót do listy
Pełna wersja strony