Patrycja Cybulska
Bezpieczeństwo to nie jest tylko zapobieganie, ale to jest utrzymanie także pewnego rodzaju gotowości na wypadek różnych sytuacji, to jest doskonalenie zachowań ludzi, przygotowanie ich do różnego rodzaju zagrożeń – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jarosław Chodnicki, kierownik Zakładowej Służby Ratowniczej w Gdańskiej Stoczni Remontowa, podczas I Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które w środę odbyło się w Gdyni. Podkreślił, że przemysł stoczniowy generuje wiele niebezpieczeństw, m.in. pożarowych, ekologicznych czy życia ludzi.
– System bezpieczeństwa ma na celu zmniejszenie różnego rodzaju zagrożeń, budowanie świadomości pracowników, kultury pracy w zakładzie – mówi Jarosław Chodnicki, kierownik Zakładowej Służby Ratowniczej w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Uczestnicy forum wymieniali doświadczenia związane m.in. z łagodzeniem skutków wypadków. Rozmawiali także o kryteriach określania ryzyka dla obiektów morskich, sposobach budowania ochrony portów oraz o roli ubezpieczycieli w przemyśle morskim.
– Lepiej przyczynić się do rozwoju świadomości ryzyka, badać je, uświadamiać, jakie elementy wpływają na bezpieczeństwo w danym zakładzie przemysłowym, porcie, u armatora, i później na tej podstawie wyciągać wnioski, zarówno od strony ubezpieczeniowej, jak i samego klienta – mówi Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW.
Jak podkreślił Dariusz Gołębiewski, wiceprezes PZU LAB, ubezpieczenia morskie są jednymi z bardziej złożonych, jeśli chodzi o konstrukcję warunków i ryzyko.
– Organizując to forum liczymy na to, że będziemy mogli pozyskać wiedzę w tym kierunku, żeby jeszcze sprawniej zarządzać ryzykiem i wspierać naszych klientów w poprawie bezpieczeństwa – mówi Dariusz Gołębiewski, wiceprezes PZU LAB.
Paweł Lulewicz, wiceprezes zarządu PSSE, powiedział, że frekwencja forum udowadnia, że takie spotkania są branży morskiej potrzebne. Zapowiedział, że organizowane będą kolejne edycje.
– Forum bezpieczeństwa w sektorze przemysłu morskiego, przemysłu okrętowego, to inicjatywa, którą podjęliśmy wspólnie z naszymi partnerami z grupy PZU. Postanowiliśmy zapytać najbardziej zorientowanych w temacie, czyli właścicieli firm, stoczni, które działają na terenie Trójmiasta, z jakimi problemami zmagają się na co dzień, tak aby spróbować przygotować dla niech dedykowaną ofertę – mówi Paweł Lulewicz, wiceprezes zarządu PSSE.
Forum zakończyła debata ekspercka na temat kierunków rozwoju bezpieczeństwa przemysłu morskiego. Jej uczestnikami byli m.in. przedstawiciele Akademii Morskiej w Gdyni, Politechniki Gdańskiej. Gdańskiej Stoczni Remontowa, Naftoportu oraz TUW Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych i PZU.
Organizatorami I Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego byli PZU LAB oraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru