• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Za tydzień Dar Młodzieży wyrusza w rejs dookoła świata. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

12.05.2018 11:03 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Za tydzień Dar Młodzieży wyrusza w rejs dookoła świata. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Za tydzień Dar Młodzieży wyrusza w rejs dookoła świata. Byliśmy na pokładzie (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Dar Młodzieży prawie gotowy do drogi. Obecnie polska fregata w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przechodzi ostatnie prace przygotowawcze przed podróżą dookoła świata. Start Rejsu Niepodległości już 20 maja w samo południe.

– Kończymy bardzo istotną rzecz, a mianowicie uruchamianie oczyszczalni wód balastowych. Ona jest zamontowana, w tej chwili mamy pana z serwisu Alfa Laval – producenta oczyszczalni. Sprawdza, czy jest ona prawidłowo zamontowana, sam ją uruchomi, a następnie przeszkoli załogę. Mamy także piękne nowe mahoniowe schody, które wykonał cieśla, członek załogi. W poniedziałek planujemy wyjść ze stoczni i wypłynąć na dwie godziny w morze, w celu regulacji śruby nastawnej – mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni.

Poinformował, że 15 maja na pokład Daru Młodzieży wchodzą pierwsi praktykanci.

–  Młodzież będzie miała tu ciężkie zadanie, bo ona ma sprawić to, że wszystkie mosiądze będą się świecić, statek ma być wszędzie wymalowany, żeby nie było nigdzie śladów rdzy. Ma wyglądać bardzo ładnie, żeby się dobrze prezentował w tym ważnym, także dla statku, dniu wypłynięcia w Rejs Niepodległości – mówi Śniegocki.

Producentem nowoczesnego systemu oczyszczania wód balastowych dla Daru Młodzieży jest firma Alfa Laval, wiodący światowy dostawca specjalistycznych urządzeń i rozwiązań technicznych, opartych na kluczowych technologiach wymiany ciepła, separacji i transportu płynów. Umożliwi on polskiemu żaglowcowi spełnianie rygorystycznych przepisów obowiązujących na wodach i w portach Ameryki Północnej.

– Najważniejsza sprawa to skuteczność biologiczna oczyszczania tych wód balastowych. System Alfa Laval spełnia wszelkie rygorystyczne wymogi, zarówno IMO, jak i amerykańskiego Coast Guardu. Urządzenie wykorzystuje w działaniu promieniowanie ultrafioletowe. Woda natomiast, zanim dostanie się do reaktora wypełnionego lampami UV, podlega wstępnej filtracji na bardzo dokładnym filtrze samoczyszczącym. System również automatycznie dopasowuje zużycie energii do aktualnych warunków balastowania, a zatem do czystości wody – tłumaczy Andrzej Smoleński, dyrektor ds. sprzedaży międzynarodowej Alfa Laval Polska.

Dar Młodzieży to jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Rejs Niepodległości będzie dla polskiej fregaty drugą podróżą dookoła świata. Pierwszy taki rejs odbył w latach 1987/1988.

– Statek gromadzi wielu zwiedzających i dobrze, jak wygląda ładnie, bo to świadczy o: Polsce, Polakach, naszej uczelni, armatorze i o studentach, którzy tutaj odbywają praktykę. Ta kondycja statku jest dzięki pracy studentów, którzy odbywając na nim praktykę, uczą się wszystkich elementarnych, ale nie tylko, rzeczy, które będą później przydatne w ich pracy na statkach handlowych – mówi Śniegocki.

W Rejsie Niepodległości, organizowanym w 100-lecie odzyskania niepodległości, udział weźmie prawie 1 000 młodych osób z całego kraju. Planowanych jest osiem wymian załogi. Dar Młodzieży podczas podróży dookoła świata odwiedzi łącznie 22 porty w 18 państwach.

– Statek z Gdyni popłynie najpierw do Tallina, następnie do Kopenhagi i Norwegii, by wrócić do Szczecina na Światowe Dni Morza. Jak się oderwiemy już od Szczecina, to rozpoczniemy rejs dookoła świata. Pierwszym portem będzie Bremerhaven, a następnie: Bordeaux, Wyspy Kanaryjskie, Dakar, Cape Town, Mauritius, Dżakarta, Singapur, Szanghaj, Osaka, dwa porty w Stanach Zjednoczonych, dwa porty w Meksyku, Panama, Miami, Azory, Londyn, no i powrót  do kraju – wymienia kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski, komendant Daru Młodzieży.

Zakończenie Rejsu Niepodległości planowane jest na marzec 2019 r. Jego organizatorami są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Akademia Morska w Gdyni oraz Pallotyńska Fundacja Misyjna Salvatti.pl.

Długie przygotowania

W grudniu ubiegłego roku Dar Młodzieży rozpoczął remont klasowy. Jego podwodną część dokładnie oczyszczono z muszli i porostów. Przy okazji sprawdzono i wymieniono elementy ochrony anodowej kadłuba. Dodatkowo konserwację przeszły wał śrubowy, śruba napędowa oraz trzon steru, tak by podróż dookoła świata przebiegała bez zakłóceń. Wymieniono elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów, olinowania stałego oraz tzw. bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Szczegółowe przeglądy objęły także wyposażenie i urządzenia pokładowe. Wśród nich m.in. kluzy, kabestany, windy oraz łańcuchy.

Z powodu kończącego się resursu sprawdzony został silnik główny SG 2 żaglowca. Dokładnie oczyszczono i zakonserwowano zbiorniki balastowe, paliwa i wody słodkiej. Ważnym elementem przeprowadzanego remontu klasowego była także wymiana stosowanych na fregacie olei na oleje biodegradowalne nowej generacji wraz z dostosowanymi do nich uszczelkami.

Remont Daru Młodzieży nadzoruje Polski Rejestr Statków. Koszt prac to prawie 2 mln zł.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.