• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Więcej połączeń promowych z Irlandii na kontynent?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Więcej połączeń promowych z Irlandii na kontynent?

Partnerzy portalu

Więcej połączeń promowych z Irlandii na kontynent? - GospodarkaMorska.pl

Już w przyszłym roku Wielka Brytania opuści struktury Unii Europejskiej. Oficjalnie nastąpi to 29 marca. To może się wiązać z poważnymi trudnościami dla eksporterów z Irlandii, którzy do tej pory swoje produkty często wysyłali przez Wielką Brytanię. Czy w tej sytuacji szczególną rolę może odegrać stworzenie nowych połączeń promowych z Irlandii?

Niektórzy politycy wskazują, że od kwietnia przyszłego roku szczególne niebezpieczeństwo może ciążyć nad transportem produktów rolnych, świeżych, o krótkim terminie trwałości. Do tej pory znacząca większość z nich przewożona była z Irlandii na kontynent przez Wielką Brytanię. Od przyszłego roku – ze względu na zmiany, jakie wejdą w życie – transport towarów przez Wielką Brytanię może ulec wydłużeniu. Sprawy skomplikują się jeszcze bardziej, jeśli na czas nie uda się podpisać stosownych porozumień. Ze względu na potencjalne utrudnienia pojawił się pomysł ustanowienia nowych, regularnych połączeń frachtowych, które poprawiłyby łączność.

Martin Selmayr, sekretarz generalny Komisji Europejskiej, sugeruje, że właściwe byłoby ustanowienie nowych połączeń promowych, pozwalających na pominięcie w całym procesie Wielkiej Brytanii. Unijny polityk wskazuje, że korzystne mogłoby być utworzenie połączeń Dublin-Zeebrugge oraz Cork-Antwerpia, a także połączenia z Rotterdamem.

Powyższa propozycja nie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem producentów żywności. Przedsiębiorcy wskazują szczególnie na zbyt długi czas przeprawy, która zajmuje od 36 do 41 godzin. W praktyce ominięcie wielkiej Brytanii i bezpośredni transport promowy z Irlandii na kontynent wcale nie oznacza bowiem skrócenia czasu potrzebnego na transport.

Nieco inaczej do sprawy podchodzą jeszcze władze w Irlandii. Szukają one sposobu, by wykorzystać nową sytuację geopolityczną w Europie dla rozwoju portu w Rosslare. Politycy uważają, że jego położenie sprawia, że w obliczu Brexitu może stać się dla Irlandii portem o znaczeniu strategicznym.

Obecnie bezpośrednie połączenia towarowe z Irlandii na kontynent oferuje m.in. CLdN, który pływa na trasie Dublin-Zeebrugge trzy razy w tygodniu, a dodatkowo oferuje serwis Dublin-Rotterdam.

W tej chwili zdecydowana większość towarów z Irlandii trafia do Europy kontynentalnej przez Wielką Brytanię, a potem kanał La Manche.

bulk_cargo_port_szczecin
Źródło:
promyskat.pl

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.