• <
bulk_cargo_port_szczecin

Warszawa: W 2019 r. ruszy przebudowa kolejnego odcinka nadwiślańskich bulwarów

pc

19.09.2017 17:49 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Warszawa: W 2019 r. ruszy przebudowa kolejnego odcinka nadwiślańskich bulwarów

Partnerzy portalu

Warszawa: W 2019 r. ruszy przebudowa kolejnego odcinka nadwiślańskich bulwarów - GospodarkaMorska.pl

Prace budowlane nad kolejnym odcinkiem nadwiślańskich bulwarów ruszą w 2019 roku. We wtorek rozstrzygnięty został konkurs na projekt zagospodarowania bulwarów między Cyplem Czerniakowskim a pomnikiem Syrenki przy moście Świętokrzyskim.

Konkurs architektoniczny na zaprojektowanie bulwarów nad Wisłą został ogłoszony 28 grudnia 2016 roku. Do udziału w I etapie zostało dopuszczonych aż 76 pracowni. W ostatniej fazie, która została rozstrzygnięta we wtorek, sąd konkursowy miał już do wyboru tylko 5 prac.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przed ogłoszeniem wyników konkursu powiedziała, że miasto jest "rozpędzone" - jeżeli chodzi o przebudowę nadwiślańskich bulwarów. "Wydaje się, że Warszawa ma z powrotem Wisłę, a Wisła ma z powrotem Warszawę" - podkreśliła.

Szefowa warszawskiego oddziału SARP Maria Saloni-Sadowska oraz Krzysztof Domaradzki z Towarzystwa Urbanistów Polskich ogłosili we wtorek zwycięzcę - warszawską firmę WXCA. Sadowska-Saloni podkreśliła, że "praca oceniona najwyżej została wskazana jako ta, która zdaniem sądu konkursowego wskazuje najwłaściwszy kierunek rozwoju obszaru"

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski oceniając pracę, zwrócił uwagę na "urzekający dobór zieleni". Projekt zakłada ważną rolę zieleni m.in. poprzez nasadzenie drzew, pokrycie trawą schodów na wysokości tunelu Wisłostrady; na schodach na pozostałych odcinkach miałyby powstać np. kamienne doniczki oraz zieleńce. Powstaną też ogrody deszczowe, czyli zbiorniki zatrzymujące wodę po opadach i nawadniające okoliczne rośliny.

Szczepan Wroński z pracowni WXCA zwrócił uwagę, że "olbrzymią wartością (projektu) jest wprowadzenie obiektów kubaturowych". Ma ich powstać pięć w okolicach mostu średnicowego i skweru Kahla; miałyby być przeznaczone na działania: sportowe, oświatowe, kulturalne i konferencyjne. Piątym budynkiem byłby kompleks hotelowo-apartamentowy, który - zdaniem Wrońskiego - mógłby mieć "charakter komercyjny i częściowo mógłby finansować ten obszar".

Widowiskowo prezentuje się też zadaszanie, dzięki któremu mieszkańcy Warszawy, pomimo trudnych warunków atmosferycznych, będą mogli dłużej przebywać nad Wisłą.

Sadowska-Saloni powiedziała, że sąd konkursowy zalecił m.in. dopracowanie części rozwiązań m.in. doprojektowanie dodatkowego oświetlenia pod zadaszeniem, ujednolicenie pawilonów; zaznaczyła też, że część budynków, które zostały zaplanowane w okolicach skweru Kahla, wymaga zmiany w planie zagospodarowania.

Dyrektor miejskiego Zarządu Zieleni Marek Piwowarski poinformował, że prace budowlane na bulwarach na pewno będą etapowane. "Na pewno przyszły rok będzie rokiem projektowania. W 2019 roku ogłosimy przetarg na realizację robót na I odcinek" - zapowiedział. Będzie to fragment między mostem Świętokrzyskim a mostem Poniatowskiego. Zdaniem Piwowarskiego, prace mogłyby się zakończyć w 2020 roku.

Całość nowych bulwarów, czyli do Cypla Czerniakowskiego nie powstanie już tak szybko. "To będzie rozciągnięte w czasie, nawet do 2030 roku" - przyznał Piwowarski.

Miasto już od kilku lat prowadzi przebudowę bulwarów nad Wisłą. W wakacje 2015 r. został otwarty pierwszy fragment przebudowanych bulwarów wiślanych - bulwar Jana Karskiego, od ul. Boleść do Mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Fragment, między mostem Śląsko-Dąbrowskim a mostem Świętokrzyskim, nazwany imieniem generała George'a Pattona, był otwierany w ratach od czerwca do sierpnia 2017 roku.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.