Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości Unijne statki emitują coraz mniej siarki

opublikowano: 12.06.2018
autor: PMK

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Zanieczyszczenie powietrza przez tlenki siarki (SOx) emitowane przez unijne statki znacznie spadło w ostatnich latach - wynika z nowego sprawozdania Komisji Europejskiej.

Ten pozytywny trend jest wynikiem wspólnych wysiłków państw członkowskich i przemysłu morskiego w celu wdrożenia przepisów UE na mocy dyrektywy w sprawie siarki i wyboru czystszego paliwa.

Według komisji unijne mechanizmy wsparcia technicznego i finansowego państw członkowskich w zakresie redukcji emisji były ważnym czynnikiem w osiągnięciu tych wyników.

Żegluga odpowiada za największą na świecie emisję siarki do atmosfery. Z tego powodu Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) planuje wprowadzić ograniczenia emisji tego związku dla wszystkich armatorów na świecie. Ma się to przyczynić do zmniejszenia wydzielania siarki z paliw do 0,5 proc.

- Jeden duży statek w czasie dnia emituje więcej tlenków siarki niż wszystki nowe samochody, które przez rok pojawią się na drogach – przekonuje Thomas Koniordos z firmy ekologicznej Yara International – To wystarczając powód do wprowadzenia ograniczeń w tym aspekcie – twierdzi.

IMO ma nadzieję powtórzyć sukces wprowadzonej w Europie dyrektywy siarkowej, która weszła w życie wraz z rozpoczęciem 2015 r. Nowe normy nakazywały, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent – do końca 2014 r. limit ten wynosił 1 procent.

Większość firm działających w branży morskiej (zmiana dotknęła szczególnie armatorów) nie negowała konieczności wprowadzenia zmian, a skarżyła się na sam sposób wdrażania nowych przepisów. Szczególnie na pośpiech, który towarzyszył całemu procesowi, a także na fakt, że przepisy te nie dotykają w równym stopniu wszystkich. To wskazówka dla IMO, by nie popełnić tego samego błędu.

Optymizmu IMO dodaje fakt, że dyrektywa siarkowa okazała się dotąd sukcese. Wdrożenie przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2015 r. już przynosi oczekiwane rezultaty. Pomiary wykazały, iż poziom dwutlenku siarki w powietrzu został zredukowany w tych rejonach o 50-60 procent. Podobny rezultat spodziewany jest też w odniesieniu do całego roku 2015. Teraz przyszedł czas, by do tych standardów przystosowała się światowa żegluga.


powrót do listy
Pełna wersja strony