• <
bulk_cargo_port_szczecin

Prawie 300-metrowa MSC Orchestra rozpoczęła sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

09.05.2018 12:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prawie 300-metrowa MSC Orchestra rozpoczęła sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Prawie 300-metrowa MSC Orchestra rozpoczęła sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia rozpoczęty. W środę jako pierwsza zawinęła tam prawie 300-metrowa MSC Orchestra. W tym roku statki pasażerskie odwiedzą Gdynię jeszcze 53 razy. Spodziewanych jest około 100 000 turystów.

MSC Orchestra ma 293,8 m długości, 32 m szerokości, 7,7 m zanurzenia oraz 92 409 GT. Została zbudowana w 2007 r. w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire we Francji za 480 mln dolarów. To drugi wycieczkowiec operatora MSC Cruises z serii Musica-class. Jego siostrzane jednostki to MSC Musica (2006), MSC Poesia (2008) i MSC Magnifica (2010).

Wycieczkowiec pływa pod panamską banderą. W programie wycieczek na pokładzie statku MSC Orchestra można znaleźć głównie Karaiby Wschodnie. W miesiącach letnich natomiast, jednostka płynie do Europy, oferując rejsy po Morzu Śródziemnym i Bałtyku oraz transatlantyckie przeprawy między Karaibami a Europą.

Obecnie trwa 23-dniowy rejs po Europie Północnej z początkiem i końcem w Kopenhadze. Z Gdyni statek popłynął do Kłajpedy, a następnie odwiedzi m.in.: Rygę, Sankt Petersburg, Helsinki, Sztokholm, Reykjavík i Kirkwall u północnych wybrzeży Szkocji. Ponad 20-dniowy rejs zakończy się 29 maja, 18 maja natomiast MSC Orchestra ponownie zacumuje w Kopenhadze, by wysadzić pasażerów, którzy chcą zakończyć podróż wcześniej, i zabrać nowych. Ceny za 12-dniowy pobyt na wycieczkowcu podczas tego rejsu zaczynają się od około 7 000 złotych za osobę.

Na pokład statek zabiera 3 013 pasażerów, a jego załoga liczy 987 osób. Znajduje się na nim 16 pokładów i 1 275 kabin. Dla pasażerów przygotowano liczne atrakcje. To m.in.: restauracje i bary, sklepy, kluby miłośników cygar i degustatorów wina, galeria sztuki, spa, biblioteka, baseny, teatr, kino, kasyno, kort tenisowy, centrum fitness i mini golf.

MSC Orchestra zawinie do Gdyni jeszcze dwa razy: 31 maja i 21 sierpnia. Jak zapowiada Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, w tym sezonie warto wypatrywać szczególnie dwóch jednostek.

– Mein Schiff 1 – to jest najnowsze „dziecko” TUI Cruises, czyli operatora niemieckiego statków wycieczkowych. Został zwodowany w tym roku. Natomiast taką „perełką sezonu” będzie Queen Elizabeth – statek wzorowany na swoim poprzedniku o tej samej nazwie, który, można to śmiało powiedzieć, opływa w luksusy – wymienia Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Mein Schiff 1 pojawi się w Gdyni łącznie sześć razy, po raz pierwszy 21 maja. Queen Elizabeth natomiast przypłynie 21 czerwca. Będzie to jej jedyna wizyta w Porcie Gdynia w tym sezonie.

Jako drugi do Gdyni 12 maja przypłynie wycieczkowiec Ocean Majesty, a sezon zakończy się 19 października zawinięciem statku AIDAbella.

Od maja do września 2017 r. przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia zacumowało 41 wycieczkowców z prawie 90 000 pasażerów na pokładach. Wśród nich był jeden z największych statków pasażerskich na świecie – Norwegian Getaway. Przypłynęło nim prawie 4 000 turystów.

– Armatorzy i turyści dzisiaj przede wszystkim szukają nie tylko samej przejażdżki statkiem, ale też patrzą na to, jakie jest otoczenie, czyli, co mogą w danym miejscu zwiedzić. Te statki, które do nas wchodzą, są tutaj tylko kilka godzin, więc my musimy przygotować taką ofertę, żeby turyści zdążyli np. pozwiedzać zabytki. Tutaj duże znaczenie mają komunikacja oraz dostępność muzeów, restauracji i innych miejsc rozrywkowych – mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą w ZMPG.

Prezes ZMPG podkreśla natomiast, że Nabrzeże Francuskie obecnie jest tymczasowym miejscem cumowania olbrzymich cruiserów.

– Po drugiej stronie Nabrzeża Francuskiego, na Nabrzeżu Holenderskim, mamy terminal masowy, który przeładowuje ładunki masowe, nie jest to najlepsze otoczenie dla statków wycieczkowych, bardziej je kojarzymy z latem, czystością, palmami. Docelowo, ale to jest kwestia oczywiście kilku lat, chcielibyśmy, żeby statki wycieczkowe zawijały w okolice, w których dawniej mieściła się stocznia Nauta, czyli przy ulicy Waszyngtona. Być może jedno z nabrzeży obecnego pirsu „dalmorowskiego” uda nam się przystosować do przyjmowania statków wycieczkowych, a wtedy będzie to duża atrakcja, ponieważ te statki będą rzeczywiście w centrum miasta – mówi Meller.

Planowane jest przebicie falochronu, tak aby wycieczkowce miały ułatwiony dostęp do portu. Meller zaznacza, że realizacja tej inwestycji jest ściśle związana z budową Portu Zewnętrznego. Pierwsze wycieczkowce mają pojawić się przy ulicy Waszyngtona za około 10 lat. – To jest taka bardzo ostrożna data, być może nastąpi przyspieszenie i damy radę zrobić to szybciej – mówi.

Teren przy ulicy Waszyngtona o łącznej powierzchni 61 935 m2 ZMPG kupił od Stoczni Remontowej Nauta w marcu. Obecnie jest on zabudowany budynkami o przeznaczeniu magazynowym, warsztatowym, produkcyjnym i biurowym. Posiada pełną infrastrukturę techniczną oraz komunikacyjną.

Wycieczkowce w tym roku także przy Nabrzeżu Pomorskim


W tym sezonie wycieczkowce zobaczymy także przy Nabrzeżu Pomorskim, w miejscu stałego cumowania Daru Młodzieży, który 20 maja wypływa w 11-miesięczną podróż dookoła świata.

– Przygotowaliśmy analizę nawigacyjną, aby stwierdzić, czy możemy przyjmować tam oczywiście te najkrótsze statki wycieczkowe, które są awizowane. Okazało się, że możemy, w związku z tym będziemy chcieli przeprowadzić próbne zawinięcie jednego lub kilku takich statków. To wiąże się także z komunikacją, czyli wywozem pasażerów, którzy jeżdżą na wycieczki, a Skwer Kościuszki z reguły jest latem dosyć mocno zatłoczony. Jeżeli wszystko się uda, myślę, że mniejsze statki wycieczkowe będą stałymi gośćmi Nabrzeża Pomorskiego – zapewnia Meller.

W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. W porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych.

Zwiększył się także średni tonaż masowców zawijających do Gdyni. W ubiegłym roku wpłynęło tam 3 540 statków – największy wzrost zanotowano wśród promów i kontenerowców. W 2016 r. było to 3 501 jednostek.

Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za ubiegły rok przekroczył 77 mln zł – to o 28% więcej w porównaniu do ubiegłego roku. M.in. z ceł i podatków do budżetu państwa trafiło ponad 6,5 mld zł.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.