• <
bulk_cargo_port_szczecin

Resort gospodarki morskiej odpowiedział na pismo KE ws. przekopu Mierzei Wiślanej

ew

15.01.2019 14:55 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Resort gospodarki morskiej odpowiedział na pismo KE ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Partnerzy portalu

Resort gospodarki morskiej odpowiedział na pismo KE ws. przekopu Mierzei Wiślanej - GospodarkaMorska.pl

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przesłało odpowiedź na pismo Komisji Europejskiej dotyczące raportu oddziaływania na środowisko przekopu Mierzei Wiślanej - poinformował we wtorek PAP Michał Kania, rzecznik resortu.

"Odpowiedź została wysłana w poniedziałek po południu" - powiedział PAP Kania.

Rzecznik dodał, że o szczegółach resort będzie mógł poinformować, gdy pismo dotrze już do Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska zwróciła się w połowie grudnia ubiegłego roku z pismem ws. raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. W raporcie tym nie stwierdzono negatywnego oddziaływania inwestycji na obszary Natura 2000, co zostało potwierdzone przez naukowców realizujących ten raport.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w ubiegłym tygodniu wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną został ogłoszony pod koniec grudnia ubiegłego roku. Minister Gróbarczyk zapowiedział, że powinien on zostać rozstrzygnięty w ciągu trzech miesięcy.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji 5 grudnia. Uznał, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań.

W decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.

Odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie, złożyły na początku stycznia zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.