PMK
Niezawodność kontenerowców osiągnęła w II kwartale niski poziom 70,5 proc., o 13,4 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2017 roku – wynika z badań agencji SeaIntel.
Na 10 głównych szlakach handlowych odnotowano spadek punktualności nawet o 14 proc., średnio 5,1 proc. więcej w poprzednim kwartale. Średni czas opóźnienia jednostek w stosunku do harmonogramu wyniósł 1,1 dnia.
Tylko jeden z przewoźników mogł pochwalić się punktualnością powyżej 80 proc. Był to tajwański Wan Hai z wynikiem 80 proc., który wyprzedził Hamburg Sud (78,3 proc.) i Evergreen (78,4 proc.).
Żaden z armatorów nie poprawił swojego wyniku z 2017 roku. Najmniejsze spadki zanotował Evergreen (4,1 proc.) i HMM (4,3 proc.). Na drugim końcu skali znaleźli się armatorzy MOL, PIL i Yang Ming ze spadkiem kolejno: 13,2, 12,5 i 11,4 proc.
Z kolei na szlaku Azja – Północna Europa i Azja – Morze Śródziemne spadek wyniósł kolejno 6 i 10,9 proc. Ogółem niezawodność kontenerowców na tych trasach wyniosła 75,4 proc. i 72,6 proc. Najlepiej na tych szlakach spisywał się armator Evergreen z wynikiem 81,2 proc., wyprzedzając Cosco z wynikiem 80,5 proc.
Mniejsza punktualność jednostek oznacza przeważnie mniejsze zarobki – ostrzegają eksperci z SeaIntel.
- Armatorzy, których kontenerowce punktualniej zawijają do portów, osiągają lepsze wyniki finansowe – wynika z raportu agencji.
SeaIntel badał, czy relatywna punktualność jest powiązana z wzrostem zysku. Korelacja została zbadana przez ostatnie 14 kwartałów u czołowych armatorów. Analitcy stwierdzili, ze takie powiązanie istnieje z 94,3 procentowym prawdopodobieństwem.
Oznacza to, że im punktualniejszy jest armator od swoich konkurentów, tym większe od nich notuje zyski. Badanie nie ujawniło jednak dokładnej przyczyny tej korelacji.
- Jednym z powodów może być fakt, że bardziej punktualni mają więcej lojalnych klientów. Inny powód to mniejsze koszta operacyjne u tych armatorów. Oczywiście korelacja może być też odwrotna – to lepsze zarobki armatorów mogą powodować większa punktualność – powiedział Alan Murphy, prezes SeaIntel.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego