pc
Kolejny rekord Portu Gdańsk. W pierwszym kwartale tego roku przeładowano tam 12,7 mln ton towarów, co, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, dało wzrost przeładunków na poziomie 43,8%. Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, poinformował w czwartek na konferencji prasowej, że to najlepszy wynik na Bałtyku.
– Zaistnieliśmy w końcu na rynkach azjatyckich, uświadamiamy, że jest taki port na Bałtyku, który przyjmuje największe jednostki na świecie, to wszystko pomaga temu, aby nasi kontrahenci zyskiwali nowych partnerów i tym samym nowe masy ładunkowe – mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Od stycznia do marca w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 5,5 mln t drobnicy. Na ten wynik w szczególności wpływają przeładunki drobnicy skonteneryzowanej, której w pierwszym kwartale tego roku przeładowano prawie 5,1 mln t. To o 49,2% więcej niż w I kwartale 2017 r. W gdańskim porcie przeładowano już także o 47% więcej kontenerów niż rok temu – ok. 480 tys. TEU.
Greinke zapowiedział, że wszystko wskazuje na to, iż w kolejnych kwartałach ta liczba będzie rosnąć.
– Wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz z utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych – tłumaczy Greinke.
W pierwszym kwartale tego roku przez Port Gdańsk przetransportowano więcej aut handlowych: 23,5 tys. sztuk. To o prawie 80% więcej niż w ubiegłym roku.
Wzrost zanotowano także w paliwach. Przez trzy miesiące przeładowano ich ponad 4,5 mln t – o 41% więcej niż w roku ubiegłym. Samej ropy przeładowano prawie 3,6 mln t.
O 153,7% w porównaniu do pierwszego kwartału 2017 r. wzrosły również przeładunki węgla w Porcie Gdańsk. Przeładowano go ponad 1,7 mln t.
Bardzo dobre wyniki osiągnęły także ładunki w grupie inne masowe – przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8% więcej niż rok temu. Szczególnie wyróżniają się kruszywa, które osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny i stanowią pond 46% tej grupy.
Rosną również przeładunki drewna. W I kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton.
Spadek odnotowano natomiast w przeładunkach zbóż.
– Nie jest to problem Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony, przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.
Greinke podkreślił, że rekordowy wynik to przede wszystkim zasługa operatorów na terenie portu.
– Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko nie zwalniać tempa i dążyć do tego, aż roczny wynik zbliży się do 50 mln ton. Widzimy, że ciężka praca naszych kontrahentów przynosi zaskakujące efekty – mówi Greinke.
„Wielki plac budowy”
Gdański port rozpoczyna już realizację pierwszych zaplanowanych inwestycji.
– Będzie można zobaczyć przebudowę wszystkich nabrzeży wzdłuż kanału Martwej Wisły, będzie pogłębiany kanał, będzie poszerzona ulica Kontenerowa, przebudowana ulica Budowniczych Portu Pólnocnego i szereg małych zadań, które już się dzieją. Za chwilę też powinna zacząć się budowa parkingu buforowego Śnieżna-Handlowa – wymienia Marcin Ossowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody