• <
bulk_cargo_port_szczecin

O żeglowne rzeki

09.03.2016 13:42 Źródło: własne

Partnerzy portalu

O żeglowne rzeki - GospodarkaMorska.pl

Około stu miliardów złotych kosztowałoby doprowadzenie do zagospodarowania Wisły, tak by stała się w pełni użyteczna dla przemysłu i transportu. Podczas panelu „Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce”, jaki odbył się podczas konferencji Transport Week, przedstawione zostały także inne, konkretne i precyzyjne dane wspierające tezę, że poprawienie żeglowności polskich rzek ma uzasadnienie ekonomiczne.

Ważnym wątkiem panelu była rola i znaczenie żeglowności polskich rzek w szerszym, europejskim kontekście. Mówili o tym między innymi przedstawiciele Instytutu Morskiego w Gdańsku; Miron Mironowicz i Urszula Kowalczyk, która poruszyła w szczególności w kontekst przepływu towarów przez Polskę na wschód przez Białoruś w kontekście koncepcji rewitalizacji drogi wodnej E40.  

- Polska jest wprawdzie dopiero na piątym miejscu, jeśli chodzi o obroty w handlu zagranicznym Białorusi, ale zwróćmy uwagę, że Holandia jest na drugim, a to daje nam ogromny potencjał przewozowy – podkreślała prelegentka.  

Szczegółową analizę potencjału transportu intermodalnego na Wiśle przeprowadził Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej, wskazując jednocześnie na związki pomiędzy, współistniejącymi w tym zakresie, potrzebami żeglugi i przemysłu. Jego wystąpienie ukazało też realną perspektywę skali potencjalnych zmian wzdłuż głównej polskiej rzeki, które mogłyby doprowadzić do jej żeglowności oraz ich kosztów.

Koncepcję użeglowienia Odry (przez III i IV aż do V klasy żeglowności) przedstawił natomiast Zbigniew Antoniewicz, Prezes Zarządu Stowarzyszenia "Odrą w Świat". W jego wystąpieniu powrócił także wątek europejskiego znaczenia polskiego transportu rzecznego, tym razem jednak w kontekście funduszy europejskich, które mogłyby zostać wykorzystane w procesie poprawiania żeglowności Odry.

Podczas panelu Marek Świeczkowski, Przewodniczący Klastra Logistyczno-Transportowego Pólnoc-Południe, przedstawił też interesujące, innowacyjne koncepcje dotyczące jednostek pływających, które mogłyby pojawić się na polskich rzekach. Są to między innymi oparte na nowoczesnych technologiach żeglugowych elektryczne promy, holowniki o napędzie hybrydowym i solarnym oraz elektryczne jednostki bezzałogowe.

Odprężającym akcentem było wystąpienie Michała Górskiego, Prezesa Zarządu Spółki Pętla Żuławska na temat rozwoju turystyki wodnej na przykładzie tego regionu.

Podczas panelu wielokrotnie powtarzała była teza, że w przypadku rzek, które przez całą dobę nanoszą piasek i muł, brak działania nie jest utrzymaniem aktualnego status quo, lecz zaniedbaniem.

Marek Nowak

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.