• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Most w Sobieszewie. Gigantyczne przęsła już na miejscu (wideo)

pc/gdansk.pl

12.07.2018 16:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Most w Sobieszewie. Gigantyczne przęsła już na miejscu (wideo)

Partnerzy portalu

Most w Sobieszewie. Gigantyczne przęsła już na miejscu (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Na miejsce budowy zwodzonego mostu w Sobieszewie dotarły dwa ogromne ruchome przęsła. Transportowano je przez pięć godzin drogą morską ze stoczni w Gdyni do Sobieszewa. W poniedziałek rozpocznie się montaż tych konstrukcji. Zobacz zdjęcia i film z tego niezwykłego transportu.

Niezwykła podróż morska

Barka, na której płynęły stalowe elementy, wypłynęła z Gdyni o godz. 10, a przed godz. 15 była już w Sobieszewie. Podczas transportu bardzo istotna była pogoda. Padało, ale na szczęście wiatr nie utrudniał żeglugi. Każde z ogromnych ruchomych przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wynosi 60 metrów. Umieszczono je na holowanej przez dwie jednostki barce, która jest w stanie przetransportować ładunek o wadze 8 tys. ton.

Przez ostatnie kilka miesięcy zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Stąd, a dokładnie z terenu firmy Gafako, zwodzone elementy trafiły do Sobieszewa. Przed transportem do Gdańska przęsła zostały pokryte specjalną warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych konstrukcjach zamontowane została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji zakończyły się, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką, a następnie wsunięto ogromny ładunek na barkę.

Od poniedziałku montaż


Montaż zwodzonych przęseł rozpocznie się w poniedziałek, 16 lipca 2018 r. Do tego czasu trwać będą prace przygotowawcze na komorach. Zamontowane zostaną m.in. siłowniki zwodzące konstrukcję. Operacja samego montażu przęseł będzie niezwykle widowiskowa. Będą one podnoszone na pontonie do góry – gdy znajdą się w docelowym miejscu – podstawa i przęsła zostaną niejako „przywiercone” specjalnymi szpilkami mocującymi.

– Pierwsze przęsło zostanie umieszczone na konstrukcji żelbetowej poprzez nasuwanie poprzeczne. Łożyska zostaną geodezyjnie, z ogromną precyzją, zamontowane w miejscu ciosów podłożyskowych i nastąpi zespolenie przęseł z „podstawą” poprzez szpilki mocujące – tłumaczy Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu w Sobieszewie. – Gdy konstrukcja będzie stateczna i odbalastowana, barka podpłynie do drugiej części mostu i rozpocznie się montaż drugiego przęsła – dodaje Stacewicz.

Jeśli warunki pogodowe będą dobre, operacja potrwa około dwóch tygodni – po tygodniu na jedno przęsło. Po zakończeniu montażu przęseł rozpocznie się montowanie automatyki mostu. Natomiast kolejny miesiąc potrwają próby i prace związane z uruchomieniem obiektu. Podpory dla konstrukcji mostu w Sobieszewie są już gotowe, podobnie jak przęsła dojazdowe. Zaawansowane są także prace związane z wykonaniem układu drogowego w pobliżu budowanego obiektu.

Pojedziemy w październiku

Most będzie przejezdny od początku października. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Uroczyste otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie nosił nazwę Mostu Niepodległości.

Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych.

Most w Sobieszewie. Transport przęseł from GdanskPL on Vimeo.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.