• <
bulk_cargo_port_szczecin

Unijne pieniądze na nowy terminal promowy w Gdyni i modernizację wejścia do portu w Gdańsku (foto, wideo)

pc

18.06.2018 12:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Unijne pieniądze na nowy terminal promowy w Gdyni i modernizację wejścia do portu w Gdańsku (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Unijne pieniądze na nowy terminal promowy w Gdyni i modernizację wejścia do portu w Gdańsku (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Prawie 117 mln zł unijnego dofinansowania otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów. Z kolei do Urzędu Morskiego w Gdyni trafią ponad 132 mln zł na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim.

– Gdynia i Gdańsk to są jedne z trzech największych polskich portów. Troską ministerstwa inwestycji i rozwoju, jak również ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, oraz całego rządu, jest rozwijanie polskich portów, które są oknem na świat, i dążenie do tego, aby wszystkie towary, które docierają do polski drogą morską, trafiały tu za pośrednictwem polskich portów, a nie portów zagranicznych – mówi Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Umowy o dofinansowanie podpisali Adam Melller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, oraz Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych – rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje unijne pieniądze .

– Dofinansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jesteśmy po podpisaniu umowy, teraz jest etap ten najważniejszy, czyli realizacji – mówi Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ponad 117 mln zł z Unii umożliwi budowę nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania. Koszt całej inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia to 222 mln zł.

– Cieszymy się, że mogliśmy podpisać tę umowę, teraz będziemy przygotowywać się do tej inwestycji. Zakończyliśmy wyburzenia, będziemy ogłaszać przetarg na wybudowanie terminalu. Oceniamy, że początek 2021 r. , pierwszy, ostatecznie drugi kwartał, będzie tym dniem, kiedy zostanie zrealizowana nasza inwestycja – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

W ramach projektu przebudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe do nowego terminalu, tory i rozjazdy kolejowe, oraz nabrzeża: Polskie i Fińskie, aby zapewnić ich trwałość w związku planowanym dostępem większych jednostek do gdyńskiego portu. Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Terminal będzie obsługiwał promy o długości powyżej 180 m.

Bezpieczniej w Porcie Gdańsk

W ramach unijnego projektu „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”, Urząd Morski w Gdyni wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Koszt całej inwestycji to 156 mln zł.

– Dzięki tym inwestycjom poprawią się parametry torów, poprawią się również sprawy związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym i możliwością korzystania z tej infrastruktury – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Inwestycja w porcie wewnętrznym w Gdańsku obejmuje budowę toru wodnego wraz z odpowiednim oznakowaniem i obrotnicą na Martwej Wiśle, przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej wiśle, przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy oraz przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.

Zakończenie inwestycji planowane jest w 2020 r.

W ramach środków unijnych w Gdańsku udało się już przebudować falochron wschodni, zbudować część toru wodnego na Martwej Wiśle oraz przebudować szereg nabrzeży na Motławie, nabrzeże Wyspy Ołowianka oraz część Nabrzeża Szyprów na Martwej Wiśle.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy program infrastrukturalny współfinansowany ze środków unijnych. Na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia przeznaczono w jego ramach 118 mld zł. W województwie pomorskim dofinansowanie z programu dostało 119 inwestycji o łącznej wartości prawie 9,5 mld zł, wysokość przyznanego dofinansowania to ok. 5,5 mld zł.

Na transport morski przeznaczono w programie ponad 3,7 mld zł. Wykorzystano już prawie 2 mld zł na 7 inwestycji realizowanych także w województwie zachodniopomorskim.

Oprócz umów o dofinansowanie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku oraz budowy terminalu promowego w Gdyni, podpisane zostały już także inne umowy dla realizacji inwestycji z sektora morskiego: modernizacja toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m; zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Navigation; budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających; wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni; budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.