jk
To jedno z ważniejszych stwierdzeń, jakie padło podczas pierwszego dnia targów Baltexpo 2017. Wypowiedział je J.E. Peter S. Gontha, ambasador Indonezji na debacie otwarcia poświęconej transnarodowej synergii w rozwoju przemysłów morskich.
Podczas pierwszego dnia targów odbyło się kilka debat i konferencji, które miały na celu podzielenie się doświadczeniami przedstawicieli światowej branży morskiej. W debacie otwarcia na temat transnarodowych synergii w rozwoju przemysłów morskich, organizowanej przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wzięli udział: Victor Dovgan, wiceminister infrastruktury Ukrainy ds. Integracji Europejskiej; J.E. Peter S. Gontha, ambasador Indonezji w Polsce oraz J.E. Karsten Klepsvik, ambasador Królestwa Norwegii w Polsce, Abdullahem Abbas Al-Khanji, prezes Qatar Ports, Christophe Tytgat, generalny sekretarz SEA Europe, Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Goście opowiadali o sytuacji związanej z gospodarką morską w ich krajach oraz powiązaniach, jakie mają one z polską branżą morską. Stwierdzili jednogłośnie, że synergia branży morskiej na poziomie krajów biorących udział w debacie, a więc Polski, Indonezji, Kataru, Ukrainy i Norwegii jest faktem. Polska, jako potentat „morski” ma wiele do zaoferowania. Przykładowo Indonezja może pochwalić się wielkim potencjałem, brak jej jednak technologii, którą może zaoferować Polska. Norwegia chętnie korzysta z polskich zasobów stoczniowych i chce rozwijać współpracę w ramach budowy specjalistycznych jednostek. Katar, który właśnie zainaugurował działalność swojego nowego portu Hamad liczy na szeroką współpracę z Portem Gdańsk.
Na współpracy firm i przemysłów krajów Europy Środkowej i Północnej skoncentrowany był „North and Central Europe Maritime Ties Business Mixer”. Spotkanie networkingowe przedstawicieli morskich środowisk biznesowych krajów Europy Północnej i Środkowej było zorganizowane w formie dyskusji na temat istniejących i możliwych form współpracy między przedsiębiorcami. Współorganizatorem spotkania networkingowego jest Polsko-Skandynawska Izba Gospodarcza, złotymi partnerami są: GREENCARRIER, UNIFEEDER ORAZ RӦDL & PARTNER.
Podczas pierwszego dnia odbyło się również otwarte zebranie Rady Budowy Okrętów. Omawiano działalność flot wojennych, wyzwania współczesności i przyszłości. Według organizatorów zebrania jedną z największych bolączek polskiej Marynarki Wojennej jest brak koncepcji jej użycia po wejściu Polski do Nato oraz Unii Europejskiej oraz brak określenia jej istoty. Według Rady Budowy Okrętów konieczne jest opracowanie nowej strategii wykorzystania i rozwoju Marynarki Wojennej, siły morskie mają zabezpieczać polskie interesy na morzach i oceanach.
Podczas pierwszego dnia targów doszło także do podpisania listu intencyjnego rozpoczynającego prace nad utworzeniem konsorcjum firm zainteresowanych stworzeniem polskiego łańcucha dostaw dla projektu „W pełni Wyposażonej Podstacji Transformatorowej na Morskie Farmy Wiatrowe”. Podpisano również list intencyjny pomiędzy Zarządem Portu Gdynia a PORR w sprawie budowy obrotnicy w Porcie Gdynia.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody