pc
Modernizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie będzie impulsem do rozwoju gospodarczego regionu i poprawi komfort życia jego mieszkańców - ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Podkreślił, że projekt wpisuje się m.in. w programy "Czyste powietrze" i "Dostępność Plus".
Umowę na dofinansowanie odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącej obok Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, podpisano w środę w stolicy Górnego Śląska podczas konferencji podsumowującej dotychczasową realizację rządowego Programu dla Śląska. Przy podpisaniu umowy obecni byli m.in.: premier Mateusz Morawiecki i minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, który poinformował, że projekt dobrego połączenia kolejowego konurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach wart jest ponad 741 mln zł.
Uczestniczący w środowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że w obecnej unijnej perspektywie finansowej w woj. śląskim przeznaczono blisko 9,5 mld zł na projekty w zakresie transportu kolejowego. Jednym z przedsięwzięć jest modernizacja linii kolejowej nr 182.
"To przedsięwzięcie, na które Śląsk oczekiwał, które było wielokrotnie obiecywane, wielokrotnie odkładane, a my będziemy je teraz realizowali. Jest to również przedsięwzięcie, które wpisuje się w wiele innych programów" - podkreślił wiceminister. Tłumaczył, że elektryfikacja linii i zastąpienie trakcji spalinowej elektryczną spełnia założenia programu "Czyste powietrze", zaś stworzenie infrastruktury pasażerskiej w pełni dostępnej do osób niepełnosprawnych oznacza praktyczną realizację założeń programu "Dostępność plus".
"Będziemy też podnosili prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich do 140 km na godzinę i pociągów towarowych do 80 km na godzinę, jak również nośność torów (...). To oznacza, że linia uzyska takie parametry, które skłonią mieszkańców, żeby korzystać z dobrej oferty przewozowej i przesiąść się z samochodów na kolej, oraz skłonią przedsiębiorców, żeby nadawali swoje ładunki przy pomocy tej linii" - mówił Bittel.
Jego zdaniem dzięki tego typu przedsięwzięciom coraz wyższy jest rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice lotniska w Pyrzowicach. W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km. Zmodernizowanych zostanie osiem przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane z poprawą bezpieczeństwa.
Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Wiceminister Bittel poinformował, że w ramach wartego prawie 67 mld zł Krajowego Programu Kolejowego obecnie zaangażowanych jest ok. 60 proc. środków. "Zrealizowano inwestycje za 6,5 mld zł, a przedsięwzięcia za ponad 32 mld są w realizacji" - mówił Bittel. Podkreślił, że polski wysiłek w tym zakresie doceniany jest także w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. "Myślę, że mamy wsparcie już na kolejną perspektywę, aby uzyskać jak najlepszy pakiet finansowy dla szeroko rozumianego transportu" - ocenił wiceminister infrastruktury.
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali