• <

ASTOR w centrum Gdyni. Wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim (foto, wideo)

pc/ew

14.08.2018 06:45 Źródło: własne
Strona główna ASTOR w centrum Gdyni. Wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim (foto, wideo)
ASTOR w centrum Gdyni. Wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

ASTOR z wizytą w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec zawinął tam we wtorek rano. Były to wyjątkowe odwiedziny – statek pasażerski zacumował bowiem w centrum miasta – przy Nabrzeżu Pomorskim, a nie jak dotychczas, przy Nabrzeżu Francuskim.

– Dzisiaj rzeczywiście w wyjątkowym miejscu gościmy statek ASTOR, 177 m długości, 26 m szerokości. Jest to jeden z mniejszych statków, które odwiedzają Gdynię, ale nie mniej luksusowy. Ma blisko 600 pasażerów na pokładzie, ale obsługuje go 300 osób załogi, więc ta proporcja jest taka dosyć ciekawa, niespotykana na innych statkach – mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wizytę wycieczkowca uświetnił występ orkiestry PSTRONG wraz z pokazem tamburmajorek. Dodatkowo Port Gdynia zaprosił mieszkańców i turystów na swoje stoisko, gdzie m.in. zaplanowano różnego rodzaju atrakcje dla dzieci.

Statek pasażerski ASTOR ma 6,15 m zanurzenia oraz 20 704 GT. Został zbudowany w 1987 r. w niemieckiej stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW). Pływa pod bahamską banderą.

ASTOR powstał dla Marlan Corporation. W 1988 r. trafił w ręce Black Sea Shipping Company, a jego nazwa została zmieniona na Fedor Dostoyevskiy. W 1995 r. jednostka wróciła do pierwotnego imienia. W 2010 r. przeszła przebudowę i teraz jej operatorem jest Cruise & Maritime Voyages. Oferuje on podróże tym statkiem po Europie, Afryce Południowej oraz Australii.

Na pokładzie na pasażerów czekają m.in. klub fitness, centrum spa & wellnes, basen, restauracje oraz zewnętrzne boisko do siatkówki.

Przy Nabrzeżu Pomorskim ASTOR zacumował na miejscu Daru Młodzieży, który obecnie odbywa rejs dookoła świata. Z Gdyni we wtorek wieczorem statek popłynął do Visby w Szwecji. Krzesiński powiedział, że w tym sezonie w centrum miasta nie zobaczymy już wycieczkowców, ponieważ awizowane na kolejne dni statki potrzebują więcej miejsca.

– Plan jest jednak taki, żeby w przyszłości rzeczywiście to miejsce stanowiło takie serce, w którym będą cumowały wycieczkowce, z tym, że będą one stacjonowały po przeprowadzonych przez port inwestycjach przy Nabrzeżu Angielskim – mówi Krzesiński.

Statki pasażerskie w Porcie Gdynia to tradycja, a zarazem wielki prestiż dla miasta oraz portu. Z wizyt „pływających hoteli” wynika olbrzymia korzyść również dla całego Pomorza. Wydatki samych tylko załóg statków wycieczkowych odwiedzających Port Gdynia w tym sezonie szacowane są na kwotę około 900 tysięcy euro.

Port Gdynia zajmuje pozycję najważniejszego i najbezpieczniejszego polskiego portu pasażerskiego, przyjmującego od wielu lat największe wycieczkowce pływające po Bałtyku. ZMPG prowadzi systematyczne działania na rzecz rozwoju bałtyckiej żeglugi wycieczkowej poprzez promocję portu oraz, w głównej mierze, atrakcji turystycznych Gdyni i całego Pomorza.

Tegoroczny sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia rozpoczął się 9 maja i trwać będzie do 19 października.

Od maja do września 2017 r. przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia zacumowało 41 wycieczkowców z prawie 90 000 pasażerów na pokładach. Wśród nich był jeden z największych statków pasażerskich na świecie – Norwegian Getaway. Przypłynęło nim prawie 4 000 turystów.

W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. W porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych. Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za ubiegły rok przekroczył 77 mln zł – to o 28% więcej w porównaniu do ubiegłego roku. M.in. z ceł i podatków do budżetu państwa trafiło ponad 6,5 mld zł. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży i pogłębieniem portowych akwenów.

Dziękujemy za wysłane grafiki.