Gospodarka Morska Portal branżowy

Wiadomości Armatorów kontenerowych czeka kolejne wyzwanie. Rosną stawki czarteru statków

opublikowano: 14.02.2018
autor: PMK

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

Wysokie koszty paliwa to niejedyny problem przewoźników kontenerowych. Niedawno doszedł do niego wzrost stawek za czarter statków, spowodowany małą podażą dostępnych jednostek.

Prezes Maersk Line, Soren Toft, przyznał w niedawnym wywiadzie, że armatorzy w końcu rozpoczęli odzyskiwać przewagę w negocjacjach dotyczących umów czarterowych.

- Od pewnego czasu można zauważyć jednak wzrost stop czarteru, głównie z powodu dużego zatrudnienia jednostek na rynku – powiedział.

Zgodnie z najnowszym badaniem przeprowadzonym przez Alphaliner, ładowność niewykorzystanych kontenerów zmniejszyła się do 191 441 TEU, co stanowi zaledwie 0,9% światowej floty.

- Bezczynna flota gwałtownie spadła w ciągu ostatnich dwóch tygodni, gdy przewoźnicy rzucili się, by zwiększyć przepustowość, aby wykorzystać wysokie przedświąteczne zapotrzebowanie na wakacje na Dalekim Wschodzie - powiedział Alphaliner.

- Właściciele statków kontenerowych są przekonani, że rynek czarterowy utrzyma pozytywną dynamikę po nowym roku księżycowym, co powinno doprowadzić do zwiększenia stawek czarterowych – czytamy dalej w raporcie.

Wydatki bieżące będą rosnąć także razem z cenami czarteru. Obecnie znajdują się one na niskim poziomie, więc usługi dla statków też pozostają na niższym poziomie. Trwa bowiem ostra konkurencja.
 
- Przyszły koszty operacyjne będą rosły razem z dużą liczbą nowych regulacji, słabszym wyszkoleniem marynarzy, mocną pozycją liderów produkcji ropy, bardziej surowymi zasadami serwisu i napraw. Nie bez znaczenia będzie też wejście do użycia zaawansowanej maszynerii oraz pędząca konsolidacja kapitału na rynku ekwipunku i serwisu morskiego. Da to lepszą pozycję negocjacyjną wielkim firmom – czytamy w raporcie Drewry.

Najbardziej mogą jednak wzrosnąć koszta płac i utrzymania załogi. Wszystko zależy od tego, czy armatorzy częściej będą rekrutować marynarzy z krajów z tanią siłą roboczą.


powrót do listy
Pełna wersja strony