ew
Niewłaściwe zatopienie doku pływającego PD-50, w którym remontowany był jedyny rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow, zagraża zdolnościom bojowym Floty Północnej, bowiem wielkie okręty trzeba będzie remontować w dalekowschodniej części Rosji - piszą "Wiedomosti".
Rosyjski dziennik gospodarczy ocenia w środę, że podniesienie doku może okazać się bardzo kosztowne. Głębokość w rejonie zatopienia doku przewyższa 50 metrów i podniesienie konstrukcji może wiązać się z kosztami rzędu milionów czy nawet miliardów rubli (tysięcy lub milionów USD - PAP) - oceniają "Wiedomosti". Przy braku PD-50 wielkie okręty trzeba będzie przeprowadzać na Daleki Wschód Rosji, by tam mogły przejść remont. W dok o porównywalnych możliwościach, PD-14, wyposażona jest Flota Pacyfiku.
Również dziennik "Kommiersant" zaznacza, że strata PD-50 zagraża całemu programowi remontu wielkich okrętów, w tym podwodnych, ponieważ dok ten jest jedyną konstrukcją o nośności 80 tys. ton w europejskiej części Rosji.
Oba dzienniki zaznaczają, że dok PD-50 jest wyposażony w cztery generatory prądu, jednak kilka lat temu w celach oszczędności przestawiono się na dopływ prądu kablem doprowadzonym z lądu. Według "Kommiersanta" nastąpiło to wtedy, gdy właścicielką doku przestała być rosyjska armia.
Zakłady remontu okrętów w Murmańsku, gdzie doszło do wypadku, należały najpierw do ministerstwa obrony Rosji, potem przekazane zostały Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej (OSK), a w 2015 r., rozporządzeniem rządu - koncernowi naftowemu Rosnieft. Od marca br. blisko 100 proc. akcji zakładów należy do spółki córki Rosnieftu PN-Aktiw.
Jak podali przedstawiciele OSK, co najmniej jeden okręt miał przejść przed końcem roku remont w doku PD-50. Teraz prace te zostaną odłożone aż do czasu ewentualnego wydobycia doku lub też znaleziony zostanie sposób na remontowanie okrętów na obiektach należących do innych, poza Północną, rosyjskich flot - piszą "Wiedomosti". Zadaniem dziennika przekierowanie okrętu na Daleki Wschód zajmuje wiele miesięcy, co znacznie wydłuża termin remontu - a więc, obniża zdolność bojową Floty Północnej. Gazeta zaznacza, że flota dysponuje innymi możliwościami remontu atomowych okrętów podwodnych.
Niezależna "Nowaja Gazieta" zauważa, że zakłady, w których remontowano Admirała Kuzniecowa i gdzie doszło do zatopienia doku, miały w perspektywie przestawić się na remont jednostek arktycznych dla celów przemysłu naftowego.
Gazeta ocenia, że wydobycie zatopionego doku może zająć nawet rok. Podaje też, że remont Admirała Kuzniecowa nie został ubezpieczony i Zjednoczone Zakłady Stoczniowe zamierzają domagać się odszkodowania na drodze sądowej za szkody wyrządzone w wyniku upadku dźwigu na pokład okrętu.
Do wypadku doszło w nocy w poniedziałku na wtorek w trakcie spuszczania lotniskowca na wodę. Zatapianie doku przebiegło w niewłaściwy sposób - nie zdołano zapewnić odpowiedniego tempa zapełniania zbiorników balastowych doku i jego wnętrze zbyt szybko zalała woda. W wyniku awarii cztery osoby doznały obrażeń, a jedna wciąż jest zaginiona.
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce
Szefowa szwedzkiej marynarki wojennej: rosyjska flota cieni może być używana do szpiegowania
Konferencja morskich dowódców operacyjnych w MARCOM
Filipiny organizują wraz z sojusznikami ćwiczenia na Morzu Południowochińskim