• <

Wstrzymana budowa ORP Ślązak. Syndyk prosi o pomoc władze państwowe

pc

11.02.2018 16:14 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Wstrzymana budowa ORP Ślązak. Syndyk prosi o pomoc władze państwowe

Partnerzy portalu

Wstrzymana budowa ORP Ślązak. Syndyk prosi o pomoc władze państwowe - GospodarkaMorska.pl

Budowa ORP Ślązak wstrzymana. Powodem jest brak porozumienia pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a syndyk, która list z prośbą o interwencję skierowała do władz państwowych – poinformowała „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”. Miesiące mijają, a niedokończony okręt jak stał, tak stoi.

Wszystko wskazywało na to, że budowany od 2001 r. ORP Ślązak w końcu doczeka się wejścia do służby w Marynarce Wojennej. Planowano próby morskie, odwołany niedawno wiceszef Ministerstwa Obrony Narodowej Bartosz Kownacki wyznaczył także rok 2018 jako ten, w którym budowa zostanie zakończona. Sytuacja zmieniła się jednak, kiedy dawną Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni, w której powstaje okręt, przejęła Polska Grupa Zbrojeniowa. Jednostka nie trafiła do nowego właściciela, ponieważ była wyłączona z masy upadłościowej stoczni. Oznacza to, że jej losami nadal kieruje syndyk Magdalena Smółka. Ta od wielu miesięcy nie może dojść do porozumienia z Inspektoratem Uzbrojenia MON. Przerwane zostały próby portowe, a z okrętu zeszli pracownicy stoczni. Jak poinformowała „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”, teraz od syndyk m.in. do prezydenta Andrzeja Dudy, premiera Mateusza Morawieckiego i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka trafił list z prośbą o interwencję. Jego treść nie została ujawniona z uwagi na tajemnice handlowe. Jak poinformował „Gazetę Wyborczą Trójmiasto” sędzia Tomasz Adamski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku, „z uwagi na dużą ilość spornych kwestii, jak też dużą rozbieżność co do wysokości wzajemnych roszczeń, nie ma możliwości szybkiego porozumienia w zakresie rozliczenia całego kontraktu”. Oznacza to, że budowa ORP Ślązak się opóźni. Aby została wznowiona, potrzeba umowy, na mocy której PGZ Stocznia Wojenna przejmie okręt z rąk syndyk i podpisze nową umowę z Inspektoratem Uzbrojenia. Ta mogłaby zostać podpisana już na przełomie lutego i marca – ustaliła „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”.

Kilka tygodni temu w oficjalnym oświadczeniu Zarząd PGZ Stocznia Wojenna informował, że „w sprawie kontynuacji budowy ORP „Ślązak” od kilku miesięcy przedstawiciele Spółki są w stałym kontakcie roboczym z Inspektoratem Uzbrojenia oraz Syndykiem Masy Upadłości Stoczni Marynarki Wojennej. Aktualnie trwają prace związane z rozliczeniem dotychczasowej umowy oraz zawarciem nowej – na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna. Pracownicy Stoczni kontynuują prace w zakresie przygotowania dokumentacji oraz zaplecza warsztatowego, które pozwolą na płynne przejście do realizacji prac na okręcie przez PGZ SW po podpisaniu umowy. Angażują się także w zdanie dotychczas wykonanych prac i rozliczenie aktualnej umowy, której stroną jest SMW w upadłości likwidacyjnej”.

Wstrzymanie prac na ORP Ślązak „minimalną” przerwą nazywa natomiast szef Szefostwa Techniki Morskiej Inspektoratu Uzbrojenia MON kmdr Krzysztof Olejniczak. Podczas III Forum Bezpieczeństwa Morskiego w Warszawie zapewniał, że przerwa wiąże się przejęciem infrastruktury Stoczni Marynarki Wojennej przez należącą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznię Wojenną oraz koniecznością zawarcia nowej umowy. – Jesteśmy na etapie prób portowych, uruchamiamy system walki, szykujemy z nowym wykonawcą wyjście w morze – poinformował Olejniczak. Zapowiedział, że testy stoczniowe patrolowca „w morzu”, mają zacząć się w marcu.

Tymczasem PGZ Stocznia Wojenna zapowiada modernizację i nowe kontrakty. W piątkowym komunikacje zarządu czytamy, że zmiany dotyczą także struktury zatrudnienia i wynagrodzeń. „Podjęto prace zmierzające do podniesienia udziału pracowników fizycznych w ogóle zatrudnionych oraz do zmiany dystrybucji funduszu płac, tak by więcej środków było kierowanych do pracowników z obszarów produkcji, handlu i realizacji projektów oraz konstruktorów i projektantów. W wyniku tych działań należy spodziewać się wzrostu płac i zatrudnienia na kluczowych dla Spółki stanowiskach, jak również sukcesywnego ustawania stosunku pracy w pozostałych obszarach – głównie za porozumieniem stron i z powodu nabycia praw emerytalnych.

Zdaniem kierownictwa Stoczni powyższe działania są konieczne do uzyskania zdolności konkurowania na rynku zarówno polskim, jak i międzynarodowym oraz sprawności w zabezpieczaniu potrzeb Marynarki Wojennej RP” – napisano w komunikacie.

ORP „Ślązak” jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu. Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł. Ostatecznie MON zadecydowało, że nie będzie dalej budowało tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.

Do głównych zadań okrętu będą należały: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie; udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

ORP Ślązak w liczbach

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie

    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.