ew
Wśród 17 tysięcy maszynistów kobiety prowadzące pociągi to w Polsce rzadkość - informuje Urząd Transportu Kolejowego. Z danych urzędu wynika, bowiem że w Polsce pociągi prowadzi 17 kobiet, a kolejne 13 ma już za sobą pierwszy etap na drodze do tego, bo posiada zdobytą licencję maszynisty.
UTK zastrzega jednocześnie, że w innych zawodach kolejowych kobiet jest zdecydowanie więcej.
Urząd informuje, że największe prawdopodobieństwo spotkania kobiety w kabinie maszynisty jest w Wielkopolsce w pociągu Polregio. W wielkopolskim oddziale Przewozów Regionalnych na stanowisku maszynisty pracuje 12 kobiet, a jedna zatrudniona jest również przez Koleje Wielkopolskie. Po jednej pani pracuje też w łódzkim i pomorskim oddziale Przewozów Regionalnych, PKP Intercity oraz PKP Cargo Service.
Dodatkowo 13 kobiet ma licencję maszynisty wydaną przez prezesa UTK. Nie uprawnia ona jeszcze do samodzielnego prowadzenia pociągów. By prowadzić pociąg wymagane jest jeszcze świadectwo maszynisty wydawane przez pracodawcę po odbyciu szkolenia i zdaniu egzaminu.
Średnia wieku pań posiadających licencję maszynisty to 35 lat. Najmłodsza kobieta z licencją maszynisty ma 20 lat, najstarsza 50. Średnia wieku wszystkich maszynistów jest znacznie wyższa i wynosi 49 lat. W 2017 r. ich liczba przekroczyła 17 tysięcy. Największą grupę stanowią wśród nich osoby w przedziale wiekowym 50 - 59 lat (41 proc.), a najmniejszą - najmłodsi maszyniści poniżej 30 roku życia (7 proc.).
Więcej kobiet pracuje w innych zawodach kolejowych. W drużynach konduktorskich PKP Intercity jako kierownik pociągu i konduktor pracują 543 panie – to około 1/3 zatrudnionych na tych stanowiskach. W Kolejach Mazowieckich na takich stanowiskach pracuje 120 kobiet (22 proc.). W Przewozach Regionalnych (Polregio) pracują 1532 kobiety. Zatrudnione są m.in. w drużynach trakcyjnych, zespołach zajmujących się obsługą i utrzymaniem taboru oraz jako kasjerki.
UTK informuje też, że kobiety zdominowały zawód dróżnika przejazdowego. Jest ich 1424 czyli aż 70 proc. wszystkich pracujących w tym zawodzie. Z informacji uzyskanych w PKP PLK wynika również, że 3990 pań jest dyżurnymi ruchu. To 47 proc. zatrudnionych na tych stanowiskach.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni