• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Podział subwencji oświatowej uwzględni prognozowane zapotrzebowanie na rynku pracy na dane zawody

pc

30.12.2018 13:58 Źródło: PAP
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Podział subwencji oświatowej uwzględni prognozowane zapotrzebowanie na rynku pracy na dane zawody

Partnerzy portalu

Podział subwencji oświatowej uwzględni prognozowane zapotrzebowanie na rynku pracy na dane zawody - GospodarkaMorska.pl

W 2019 r. przy podziale subwencji oświatowej w przypadku szkolnictwa zawodowego brane będzie pod uwagę prognozowane zapotrzebowanie na rynku pracy na dane zawody – wynika z rozporządzenia w sprawie podziału subwencji.

Minister edukacji narodowej zobowiązana jest do wydania takiego rozporządzenia co roku.

Zgodnie z projektem budżetu państwa subwencja oświatowa w 2019 r. ma wynieść 45 mld 907 mln 494 tys. zł. Jest to o 6,6 proc. więcej niż wynosi w tym roku.

Jak informuje MEN, w kwocie subwencji uwzględniono podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o 5 proc. od 1 stycznia 2019 r.

Pieniądze z subwencji są dzielone między poszczególne samorządy na podstawie tzw. algorytmu podziału subwencji oświatowej, opisywanego w załączniku do rozporządzenia w sprawie podziału subwencji.

Punktem wyjścia w algorytmie jest tzw. standard A, czyli kwota, jaką samorząd dostaje na każdego ucznia. Według MEN w 2019 r. ma on wynieść 5593 zł (w stosunku do tegorocznego wzrośnie o około 3,4 proc., tj. o około 183 zł). Obłożony jest systemem wag, czyli mnożników, dzięki którym kwota na jednego ucznia wzrasta zależnie od typu i specyfiki szkoły, placówki lub potrzeb ucznia, np. związanych z jego niepełnosprawnością.

W załączniku do rozporządzenia na 2019 r. opisano 69 wag.

W stosunku do obowiązujących w tym roku, w rozporządzeniu wprowadzono dwie wagi na uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną – jednej dla szkół podstawowych i dotychczasowych gimnazjów oraz drugiej dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Waga obejmie wszystkich uczniów (a nie tylko objętych pomocą) w szkołach ogólnodostępnych, realizujących obowiązek szkolny lub nauki. Zróżnicowanie tych wag wynika z odsetka osób korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w danym typie szkoły: w szkole podstawowej i gimnazjum średnio w kraju 35 proc. uczniów jest objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, w szkołach ponadpodstawowych około 19 proc.

Wprowadzono też zmiany finansowania w zakresie szkolnictwa zawodowego, polegające m.in. na wprowadzeniu rozwiązania uwzględniającego prognozowane zapotrzebowanie na rynku pracy. Rozwiązanie to polega na wprowadzeniu dwóch nowych wag na uczniów klas I kształcących się w zawodach, na które prognozuje się zwiększone zapotrzebowanie. Uczniowie klas I, którzy rozpoczynali kształcenie w zawodzie, na który prognozuje się zwiększone zapotrzebowanie na rynku pracy, będą do końca cyklu kształcenia w szkole traktowani przy podziale subwencji na kolejne lata, tak jak w 2019 r. (czyli będzie na nich naliczana dodatkowa subwencja) nawet w przypadku zmiany w wymienionej prognozy w kolejnych latach.

Rozwiązanie takie ma zapewnić stabilność finansową samorządów w kształceniu zawodowym. Będą one miały pewność, że decyzja o uruchomieniu kształcenia w zawodzie, na który prognozuje się zwiększone zapotrzebowanie, do zakończenia kształcenia w tym zawodzie będzie przekładać się na wyższe finansowanie w ramach subwencji. W zakresie kosztochłonności pozostawiono wagi na kształcenie zawodowe w podziale na cztery grupy.

Wprowadzono urealnienie finansowania kształcenia zawodowego ze względu na koszt kształcenia w poszczególnych zawodach, zwiększenie finansowania dla uczniów kształcących się w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego w związku z wprowadzeniem badania psychologicznego dla kandydatów do kształcenia w tych zawodach.

Ponadto w algorytmie na 2019 r. uwzględniono: zmniejszenie liczby uczniów gimnazjów dla dzieci i młodzieży w związku z całkowitym wygaśnięciem gimnazjów od 1 września 2019 r. Uwzględniono też zwiększenie liczebności uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży w związku ze wzrostem liczby uczniów ww. szkół od 1 września 2019 r. (absolwentów gimnazjów oraz pierwszych absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej). Dostosowano sposób naliczania subwencji na uczniów mniejszości do kolejnego etapu wdrażania reformy edukacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.