pc/gov.pl
W czasie pięciodniowej wizyty w ChRL minister Marek Gróbarczyk spotkał się z ministrem ds. Zasobów Wodnych QU Dongyuiem, wiceministrem Rolnictwa i Obszarów Wiejskich E Jinpingiem oraz przedstawicielami ministerstwa Transportu Chin, ministrem Li Xiaopengiem i wiceministrem He Jianzhongiem.
26 listopada minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej miał okazję rozmawiać z wiceministrem Rolnictwa i Obszarów Wiejskich ChRL (MARA), QU Dongyu, w którego kompetencjach leżą kwestie rybołówstwa. Na wstępie polski minister przedstawił pokrótce działania polskiego resoru oraz poinformował, iż Polska jest europejskim liderem w dziedzinie przetwórstwa rybnego, wytwarzając wysokiej jakości produkty.
– Jesteśmy zainteresowani zaproponowaniem chińskim konsumentom polskich produktów – zaznaczył minister Gróbarczyk.
Minister przedstawił też punkty zainteresowania w dziedzinie wzajemnej współpracy. Są to m.in. sprowadzanie surowca rybnego z Chin dla polskich przetwórni oraz działania promujące polskie produkty rybołówstwa na rynku chińskim, w tym udział w specjalistycznych targach na terenie Chin (np. China Fisheries & Seafood Expo w Qingdao).
Polska strona zaproponowała, aby w kolejnym roku zorganizować m.in. specjalistyczne konferencje dla biznesu, naukowców oraz osób zarządzających branżą rybołówstwa, w celu wypracowania możliwości zaangażowania polskich przedsiębiorców z branży przetwórstwa rybnego na rynku chińskim.
Strona polska wyraziła również chęć zaprezentowania się w ramach wspólnego stoiska promującego polską branżę rybołówstwa na międzynarodowych targach w Qingdao – China Fisheries & Seafood Expo.
W odpowiedzi chiński wiceminister wyraził zadowolenie wobec propozycji zaproponowanych przez polską stronę oraz zapewnił, że strona chińska pomoże w organizacji proponowanych wydarzeń. Szczególnie podkreślił znaczenie obecności Polski na targach w Qingdao, jednych z największych na świecie o tej tematyce.
Udział w nich pozwoli polskim przedsiębiorcom na nawiązanie kontaktów nie tylko z chińskimi importerami, ale również międzynarodowymi.
Następnie zasugerował, aby Polska była otwarta wobec ewentualnych inwestycji chińskich w przemyśle przetwórczym w Polsce.
Jako lider w ramach „Formatu 16+1” Polska jest bardzo ważnym partnerem w tej dziedzinie dla strony chińskiej.
Obecnie nasz kraj posiada 26 zakładów rybołówstwa oraz 26 gatunków ryb dopuszczonych do chińskiego rynku.
We wtorek 27 listopada szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z E Jinpingiem, ministrem ds. Zasobów Wodnych ChRL.
Minister na początku spotkania poinformował, że od stycznia br. MGMiŻŚ posiada nowe kompetencje.
– Od kiedy w styczniu bieżącego roku moje ministerstwo otrzymało kompetencje w obszarze gospodarki wodnej, Pańskie ministerstwo naturalnie stało się dla nas bardzo ważnym partnerem – zaznaczył Gróbarczyk.
W związku z nowymi kompetencjami, minister zaproponował modyfikację Memorandum o współpracy w dziedzinie gospodarki wodnej i podpisanie go ponownie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Następnie minister zaprosił Ministra E Jingpinga do Polski oraz zaproponował nawiązanie bliższych relacji pomiędzy ministerstwami na poziomie roboczym.
Na koniec przedstawił polskie priorytety w temacie zarządzania wodą.
Strona chińska pozytywnie odniosła się do przedstawionych kwestii zapewniając, że zależy im na dobrej współpracy ze stroną polską.
Kolejnymi ważnymi partnerami, z którymi spotkał się Minister Gróbarczyk, byli minister transportu Li Xiaopeng oraz jego współpracownik, wiceminister tegoż resortu He Jianzhong.
Spotkanie odbyło się 28 listopada. Minister Gróbarczyk zaproponował stronie chińskiej utworzenie Polsko-Chińskiego Instytutu Badawczego ds. Żeglugi Śródlądowej.
Poinformował również o kandydaturze Polski do Rady IMO i poprosił, aby Chiny poparły Polskę w jej staraniach.
Na koniec minister przedstawił polskie projekty infrastrukturalne, w które mogą zaangażować się przedsiębiorstwa chińskie.
Przedstawiciele strony chińskiej entuzjastycznie odnieśli się do przedstawionych planów i projektów.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi