• <

Litwa odwołała się od grzywny KE za rozebranie torów na Łotwę

pc

15.12.2017 13:29 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Litwa odwołała się od grzywny KE za rozebranie torów na Łotwę

Partnerzy portalu

Litwa odwołała się od grzywny KE za rozebranie torów na Łotwę - GospodarkaMorska.pl

Litewska państwowa spółka kolejowa Lietuvos Geleżinkeliai (LG) odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej o nałożeniu kary 28 mln euro za demontaż torów na Łotwę, z których korzystał Orlen Lietuva.

Spółka wnioskuje o obniżeniu grzywny albo nawet jej anulowanie.

Rzecznik LG Mantas Dubauskas w rozmowie z agencją BNS powiedział, że zapłacenie tak wysokiej grzywny może bardzo negatywnie wpłynąć na działalność spółki. "To może być obciążenie finansowe trudne do udźwignięcia, mające negatywne skutki socjalne" - wskazał Dubauskas.

Nie zważając na fakt złożenia odwołania, LG do 7 stycznia przyszłego roku, czyli w ciągu trzech miesięcy od dnia wymierzenia grzywny, ma ją uregulować bądź przedstawić w banku gwarancję.

Dyrektor generalny LG Mantas Bartuszka już wcześniej poinformował, że do 7 stycznia spółka zapłaci grzywnę ze swoich środków; nie wykluczył też możliwości pożyczenia części pieniędzy.

W ubiegłym tygodniu rząd Litwy zobowiązał LG do odwołania się od decyzji KE o karze. Rząd przyjął też decyzję o odbudowaniu rozebranych torów.

Bartuszka szacuje, że 19-kilometrowy odcinek rozebranych torów zostanie odbudowany w 2019 r., co będzie kosztowało około 20 mln euro.

W 2008 r. LG, państwowa spółka kolejowa, podjęła decyzję o rozebraniu odcinka torów między Możejkami a Łotwą. Utrudniło to funkcjonowanie rafinerii Orlen Lietuva. Utraciła ona najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich produktów i została zmuszona do korzystania z dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.

W 2008 r. płocki koncern Orlen skierował w tej sprawie skargę do KE. W 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie przeciw litewskiemu przewoźnikowi. W międzyczasie Orlen prowadził rozmowy z władzami Litwy, które miały rozwiązać ten logistyczny problem, ale nie przyniosło to rezultatu. W październiku 2017 r. KE nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości około 28 mln euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji poprzez usunięcie odcinka torów łączącego Litwę z Łotwą.

W 2006 r. PKN Orlen kupił za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie udziałów od drobnych inwestorów płocki koncern posiada 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.

Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Wynik netto Orlen Lietuva za 2016 r. wyniósł 238 mln dol., a za pierwszy kwartał tego roku - 43 mln dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.